צפון הודו

“האלים ודאי מתגוררים כאן, זהו אינו מקום לבני אדם”

(רודיארד קיפלינג, מחבר “ספר הג’ונגל”, על צפון הודו והרי ההימלאיה).

העוצמה המדהימה של פסגות הרים מושלגות נפרשות מול עינייך, כפרים מבודדים בנויים עץ ואבן, שדות ירוקים, נהר הגנגס הקדוש, מנזרים ומקדשים בני מאות ואלפי שנים, מטעי תה ושבילי הליכה קסומים – זוהי צפון הודו במיטבה.
זהו גם המקום לצאת מהרכב, לנעול נעלי הליכה ולכבוש פסגות הרים בטיולי הליכה יומיים או בטרקים של מספר ימים עם לינת שטח.

צפון הודו
הודו הקלאסית >
דרום הודו >

טיולים לצפון הודו

טיול להימלאיה הירוקה – 14 לילות

טיול לאזור הכי ירוק של ההימלאיה, נהר הגנגס וההינדואיזם ברישיקש, טיולים רגליים בעמק בנג'ר, הבודהיזם בדהרמסלה והסיקים באמריצר.

אנו מתמחים בתפירת טיול עצמאי לצפון הודו. נבנה יחד איתכם מסלול מיוחד, בפגישה אישית נכין אתכם לטיול ונשיב על כל השאלות… נכין תיק טיול עם מפות ומידע כללי ונקודתי על הודו והאתרים שתפגשו. נתאם עבורכם את כל סידורי הקרקע – הלינה, התחבורה וההדרכה בטיול. יתלוו אליכם מדריכים מקומיים דוברי אנגלית מעולה, מומחים לאזור. הליווי והשרות בהודו יינתנו החל משדה התעופה בנחיתתכם ועד לסיום הטיול והכל בקשר מתמיד איתנו בארץ.

צפון הודו – עונה מומלצת לטיול:
העונה המומלצת לטיול בצפון הודו היא מאפריל ועד אמצע אוקטובר.
בחודשים אפריל עד אוקטובר נטייל בהימלאיה הירוקה (דהרמסלה, מנאלי, שימלה…) – טיול בגבהים 1500-3500 מטר. (ביולי אוגוסט יש לקחת בחשבון שעלול להיות גשום, זוהי עונת המנסון).
בחודשים יולי, אוגוסט וספטמבר ניתן לשלב ביקור בהימלאיה הגבוהה (לה, לדאק, עמק נוברה, מקורות הגנגס…) – טיול בגבהים 3500-5500 מטר.
(ההימלאיה הגבוהה היא מדבר בצל גשם ולכן המונסון והגשמים לא מגיעים לכאן)

בטיול לצפון הודו בדרך כלל נתנייד בעזרת ג’יפ או רכב עם עבירות טובה, איתו נוכל להגיע ליישובים ולפינות חמד שרכב רגיל לא יוכל לנסוע בהם, וכך נתרשם מאורח החיים המיוחד של אנשי ההרים.

צפון הודו מאפשרת לינה ברמות שונות, החל מבתי מלון פשוטים אך מסודרים ונקיים ועד למלונות בוטיק וארמונות פאר מימי המהרג’ות אשר הוסבו לבתי מלון.

צפון הודו – מזג אוויר

בעונה המומלצת לטיול מזג האוויר בצפון הודו (בחלק ההררי) נעים. הימים בדרך כלל שטופי שמש והלילות קרירים. בחודשים יולי אוגוסט – עונת המונסון, יורדים גשמי הקיץ כמעט כל יום אך בדרך כלל כשעה או שעתיים בשעות אחר הצהריים כך שהדבר אינו פוגם בהנאה.

מקומות נבחרים בצפון הודו

בטיול לצפון הודו נבקר בעיירות נופש קולוניאליות דוגמת שימלה, נבקר בכפרים קסומים ואותנטיים, נתרשם מן הבודהיזם הטיבטי בדהרמסלה ובעמק קנגרה ומטקסים דתיים המתקיימים מאות ואלפי שנים, נהנה מן הנופים הייחודיים בעמק ספיטי ועמק קינור, נכבוש פסגות הרים מהגבוהות בעולם וניסע בדרכים הגבוהות בעולם בדרך ללה שבחבל לדאק ובעמק נוברה המבודד.

שימלה

זוהי עיירה במושגים של הודו, ועיר במושגים שלנו, אשר ממוקמת בצפון הודו ונהינת מאווירה נינוחה המושכת אליה זוגות הודיים רבים בירח הדבש שלהם.

החלק התיירותי של העיר הוא רחוב ה”מול” – מדרחוב שאורכו כק”מ אחד שנמצא על שביל הפסגה של הגבעות עליהן נמצאת העיר. מן הרחוב הזה נשקפים נופים פנורמים של הפסגות באזור.

באזור ה”מול” ישנם בניינים בעלי אופי קולוניאלי אנגלי כמו בניין העירייה ובניין הדואר.
מתחת לרחוב ה”מול”, בשני הכיוונים תוכלו למצוא את הודו האמיתית על שוקיה וסמטאותיה הצפופות.

דהרמסלה

שמה של דהרמסלה התפרסם בשנות ה-60 כאשר הדלאי לאמה קבע את מקומו בעיירה לאחר שהוגלה מטיבט על-ידי הסינים. ממשלת הודו למעשה נתנה לפליטים טיבטים מקלט מדיני ויישבה אותם בעיירה הזו.

מאז הפכה דהרמסלה למרכז רוחני בינלאומי המושך אליו אנשים מכל רחבי העולם ומרכז מגוון רחב של לימודי רוח, דת ורפואה אלטרנטיבית. יש כאן מדי פעם גם ערבים פתוחים בהם ניתן לשמוע שיעורים מפי הדלאי לאמה בכבודו ובעצמו.

העיירה והכפרים הסמוכים ממוקמים על רכס ההימלאיה ונשקפים מהאזור נופים ירוקים ופסטורליים. אפשר להנות בדהרמסלה מטיולים רגליים נעימים, מהשוק במרכז העיירה ובכפרים, מפעילויות וסדנאות למיניהן, מביקור במנזרים בודהיסטים וממסעדות מפנקות בסגנון טיבטי ובסגנון מערבי.

מנאלי

בחלק זה של מנאלי (הנקרא Old Manaly) ישנו גם מקדש המוקדש לאל מאנו. זהו האל אשר ברא את העולם בחזרה לאחר שנחרב על-ידי המבול – אותו סיפור המבול שלנו אשר מופיע בורסיות שונות בסיפורים מיתולוגיים ברחבי העולם.

מנאלי החדשה היא עירה סואנת יותר ויש במרכזה שווקים הומים, חלקם אותנטיים וחלקם מיועדים לתיירים. כאן גם תוכלו להנות מאוכל הודי מסורתי במסעדות המקומיות.

התקופה לביקור במנאלי היא בין אפריל לאוקטובר, אך גם בעונת החורף מגיעים לכאן תיירים הודים לחופשות סקי.

מנאלי ממוקמת בחלק העליון של עמק קולו בגובה 2200 מטר, בתוך יערות עד ירוקים ולמרגלות ההרים המושלגים, ממנה ניתן לצאת לטיולי הליכה קצרים וגם ארוכים ומאתגרים ומכאן גם יוצא הכביש לכיוון לה ולדאק וגם לכיוון עמק ספיטי.

רישיקש

בנקודה זו הנהר עדיין אינו מזוהם והמים צלולים ואלפי עולי רגל מגיעים לכאן לטבילה בנהר הקדוש, ומכאן ממשיכים הלאה בדרכם אל מקורות הגנגס במעיין מסע היטהרות.

גם כאן, כאשר מדברים על רישיקש ה”תיירותית” מדברים למעשה על שני אזורים כפריים שנמצאים בקרבת העיר עצמה – ראם-ג’ולה ולקשמן-ג’ולה.

רישיקש מושכת אליה גם תרמילאים רבים אשר מגיעים לכאן לתרגל יוגה ומדיטציה בשלל האשראמים המצויים בעיר.

בסביבות רישיקש ישנם מסלולי הליכה מקסימים בטבע. ניתן לבקר באשראמים ומקדשים, לתרגל יוגה ומדיטציה ואף ללמוד מוסיקה ממאסטרים מקומיים.

ברישיקש מבקרים כל השנה, יש לקחת בחשבון שבין מאי לספטמבר יהיה חם.

לה ולדאק

השילוב הזה של צחיחות וגובה יוצר מדבר עשיר בקרחוני עד, אגמים נסתרים והרים אינסופיים.

הדרך ללה היא אחת הדרכים הגבוהות והיפות בעולם ושווה לעשות צד אחד של הדרך ברכב, למרות שניתן להגיע לשם בטיסה.

לה עצמה היא בירתו של חבל לדאק. זהו מרכז עירוני שמורכב מכפרים רבים שהתחברו להם עם הזמן בעקבות גידול באוכלוסיה. גם ללה הגיעו פליטים טיבטים רבים בעקבות הכיבוש הסיני והתרבות הבודהיסטית – הטיבטית שולטת פה.

לה היא בסיס אם לטיולים באזור, באזור לה ישנם טיולי הליכה יפים, מנזרים וסטופות טיבטיות, שוק מקומי וכפרים שכנים בהם ניתן לבקר. מומלץ לבקר ממזרח ללה בעמק נוברה האגדי והירוק וממערב בעמק ההינדוס.

התקופה המתאימה לביקור בלה ולדאק היא בין החודשים יולי לספטמבר. זוהי תקופה קצרה יחסית, שכן הדרך ללה חסומה בשאר ימות השנה בשל השלגים אשר חוסמים את הכבישים.

עמק ספיטי

האזור נחשב מרכזי גם מבחינה מדינית ולאורך כל ההיסטוריה היה ממוקם בין אימפריות חזקות ששלטו באזור. כיום הוא גובל עם טיבט (סין). עיר הבירה של העמק היא קאזה, ובעבר הייתה הבירה דנקר.

עמק ספיטי היה סגור למטיילים עד שנת 1993 בשל מתיחות בין הודו לסין, וגם היום יש צורך באישור שהיה מיוחד על מנת לטייל בעמק. ספיטי הוא אזור מדברי, גם בשל גובהו הרב (3800-6000 מטר) וגם בגלל מיקומו כאזור בצל גשם. ההרים שמקיפים את העמק מונעים מענני גשם לחדור אליו והוא נשאר יבש יחסית. במשך חודשי החורף העמק מבודד לחלוטין ואין אפשרות להיכנס אליו או לצאת ממנו בשל השלג הכבד החוסם את הדרכים.

מבחינה גיאוגרפית העמק שייך למעשה לרמה הטיבטית ואכן גם מבחינה תרבותית ודתית וגם מבחינת הנוף הגיאוגרפי והאנושי ניתן למצוא דמיון רב לטיבט.

אל עמק ספיטי ניתן להיכנס מעמק קינור או מכיוון מנאלי, הכניסה בדרך יבשתית בלבד ומומלץ ברכב עם עבירות טובה. העונה המתאימה לביקור בעמק: מסוף יוני ועד סוף ספטמבר.

לתכנון הטיול הבא שלך
צור/צרי קשר